Wednesday, February 23, 2011

Pilihanraya JPP UiTM 2011/2012...

Assalamualaikum w.b.t

Salam buat teman2 dan sahabat yang sudi membaca...

Ok,melihat tajuk entri saya kali ni,sure lah semua org tahu apa yg ingin saya kongsikan pada anda semua...Kalau kita lihat dr sudut berbeza,jawapannya tentu berbeza sekali...Tanpa disangkal,itulah jawapan yg pasti diberi... Baiklah,mari kita susuri apa yg ingin saya kongsikan disini....


Pertama....

Saya ingin perkatakan mengenai kehadiran pelajar untuk menjalankan kewajipan atau tanggungjawab sebagai pengundi yang sah di fakulti...saya ulangi sekali lagi,kewajipan atau tanggungjawab sebagai pengundi yang sah di fakulti...ingin saya petik kata2 ini kepada anda..

" kebanyakan pelajar mempunyai mentaliti yg sempit dimana program yg kita rasakan dapat membantu mereka, tapi mereka rasakan bagaikan satu bebanan. persepsi seperti ini yg harus kita usahakan utk melahirkan graduan yg terbilang."

Setiap kali ada program atau perjumpaan,kita sering berfikir,bahawa ianya adalah tidak penting,lalu menjadikannya satu alasan dimana semua itu membebankan anda sebagai seorang pelajar...Hayati kata2 di atas...lihatlah betapa sempitnya pemikiran pelaja2 kita pada hari ini... begitu jugalah dgn hari pengundian,dimana mereka seringkali akan bertanya, "wajib x?" ... apakah jawapan yg sesuai harus kita berikan kepada mereka yg bertanya sedemikian???? saya xnak beri jawapan,tp anda sendiri tanya kepada diri anda..anda adalah seorang MAHASISWA/MAHASISWI....so, terpulanglah kpd anda...apa2 pun jawapan yg diberi, ianya dari sudut yg berbeza...tiada siapa yg salah dlm memberi jawapan,yg salah apabila tiada jawapan drpd diri anda... itulah pengajaran yg saya perolehi melalui proses pembelajaran saya di UiTM...Point saya disini ialah, adakah anda seorang yg bertanggungjawab??? bagi yg bersetuju dgn apa yg telah sy cuba kupaskan, saya tinggalkan anda dgn 1 persoalan....

"pemimpin seperti inikah yang ingin anda cari atau pekerja seperti inikah yg anda perlukan????"


Kedua....

Saya ada bersama2 di kompleks sukan semasa undian dikira, ketika calon yg menang di umumkan...apa yg saya ingin kongsikan disini adalah suasana yg mungkin ada segelintir drpd kita xpernah merasainya walaupun sekali...bagi sesiapa yg pernah merasainya, anda pasti mengakuinya,ianya adalah sgt hebat....hebat seperti mana yg saya maksudkan??? 1 lg persoalan...byk sgt soalannya...hehehe...gelagat penyokong,calon,mantan MPP,wakil calon dan juga staff2 UiTM...Yg.Berbahagia Dato' naib canselor juga hadir sama...selalu tgk dlm fb or gambo je,kini didepan mata...bg anda mungkin xpenting,tp bg saya ianya sgt penting utk berjumpa sendiri org2 penting di universiti anda...ok back to the point...lagha jap....hehee... erm,izinkan saya kongsikan sesuatu...

abu : "ko ni Mat,dtg umah orang bising2 lak..."
mat : "asal lak, bkn ada sapa2 pon,ko je kan..."
abu : "mmg la aku je,tp hormatla sket..."

ok,tentu anda tertanya2 mengapa saya tiba2 kongsi dialog sebegitu....gelagat yg saya maksudkan td,sama seperti ayat diatas...tp saya tujukan kpd para penyokong yg hadir...yg perangai mereka sama seperti dialog di atas...ya,saya tahu,dan mengerti anda ingin menyokong calon anda,meraikan kemenangan mereka...tp hormatlah sket...ketika pengumuman sedang dibuat pun anda bersorak2 padahal,nama calon yg menang xdi umumkan pun lg... ketika pengiraan undi pun begitu juga...sampai berlawan2 dgn fakulti lain,padahal bkn bertanding dgn fakulti mereka pun...saya tekankan selagi lg,ke mana2 pun kita pergi,harus ada rasa hormat dan gambarkan anda sebagai seorang mahasiswa/mahasiswi....xtahulah bagaimana lg nk saya gambarkan pemimpin masa akan dtg kalau semuanya berperangai seperti ini...ini baru sedikit,belum lg yg lain2...hmm

Cukuplah rasanya dgn apa yg telah saya cuba kongsikan dan kupaskan...saya juga seperti anda,ada byk kelemahan2 yg harus diperbetulkan....bersama2 lah kita perbetulkan sikap kita, cara kita...apa yg saya kongsikan bukan shj utk diri anda,tp utk diri saya juga...kerana saya juga mahasiswa/mahasiswi seperti anda...

Sekian,terima kasih....UiTM dihatiku...;)

No comments:

Followers

Tukar LinK